21
آوریل

روانشناسی رنگ در تبلیغات و طراحی گرافیک

رنگ در تبلیغات

مقدمه

در دنیای شلوغ و مملو از تبلیغات، شما مدت بسیار اندکی در اختیار خواهید داشت تا توجه مخاطب را به خود جلب کنید و او را به سمت محصول خود بکشانید. از میان تمامی پیام ها ، رنگ مهمترین عنصری است که شما در اختیار خواهید داشت .زیرا که رنگ کاملا با احساسات انسان در ارتباط است . قبل از آنکه نام محصول شما خوانده شود و یا شعار شما به نظر آید یا لوگوی شما فرصت خودنمایی پیدا کند این رنگ محصول و یا بسته بندی شماست که با مشتری ارتباط خواهد گرفت و او را به سمت شما جذب خواهد کرد. رنگ میتواند در یک لحظه بیانگر نوع ، کیفیت و حتی قیمت محصول باشد .چه راهی میتواند برای بیان تند بودن یک محصول خوراکی اثرگذارتر از استفاده از رنگ قرمز برای بسته بندی آن باشد؟! و یا چه راهی بهتر از استفاده از رنگ صورتی یا هلویی برای نشان دادن بوی شیرین یک عطر سراغ خواهید داشت؟! این معجزه رنگ است که میتواند طعم، عطر، جنس،قدمت و حتی قیمت یک محصول را در یک لحظه بیان کند، زیرا که هر رنگ ریشه در زمان و مکانی دیگر در ذهن ما دارد برای مثال رنگ سبز همیشه ما را به یاد سرسبزی و نشاط طبیعت خواهد انداخت و رنگ سفید یادآور پاکی خواهد خواهد بود. هر رنگ شخصیت و معنای جداگانه ای دارد و باید در انتخاب رنگ در بازاریابی بسیار دقت نمود.ما قصد داریم در این مقاله با معرفی معنا و مفاهیم نهفته در برخی از  رنگ های پرکاربرد، شما را یاری کنیم تا تصمیمی صحیح در انتخاب رنگ برای معرفی محصولات و یا خدمات خود داشته باشید. با ما همراه باشید.

روانشناسی رنگ قرمز در برندینگ و تبلیغات

قرمز

پر انرژی و پر جنب و جوش، وسوسه انگیز و شهوانی، تند و داغ، سریع و چابک قرمز رنگی پرانرژی و قدرتمند است که سریعا چشم ها را به سمت خود بر می گرداند، قرمز گرمای آتش، تندی فلفل، زیبایی گل سرخ و خشونت خون را به همراه دارد. تمامی چراغ های خطر و علائم هشدار دهنده قرمز رنگ هستند زیرا این رنگ دارای طول موج 650 نانومتر بوده که تقریبا بلندترین طول موج در میان رنگ ها را دارد. این یعنی شما قبل از هر رنگ دیگری قرمز را خواهید دید و نسبت به آن واکنش نشان خواهید داد. همچنین این رنگ با تحریک غده هیپوفیز باعث ترشح آدرنالین در بدن شده و باعث بالا رفتن میزان تنفس، فشار خون، ضربان قلب و نبض شده، تعریق بدن را افزایش می دهد و در نتیجه هیجان و انرژی مضاعف در انسان به وجود می آورد و باعث بالا رفت میزان عکس العمل خواهد شد. در بازاریابی این رنگ به شما کمک خواهد کرد تا هیجانات مشتری را تحریک کرده و مخاطب را وادار به خرید کنید. اگر بخواهیم به شرکت هایی که از این رنگ بیشترین استفاده را برده اند اشاره کنیم شاید نتوان گزینه ای بهتر از کوکاکولا را نام برد. این شرکت به خوبی انرژی این رنگ را درک کرده و با به کار بردن قرمز در لوگو، بسته بندی و تبلیغات خود این مفهوم را در ذهن مشتری حک می کند که کوکاکولا سرشار از انرژی، جوانی و سرزندگی است. نوشیدنی های دیگر همانند ردبول و پپسی نیز با اینکه رنگ آب را به عنوان رنگ اصلی خود انتخاب کرده اند اما نتوانستند منکر قدرت قرمز شده و آن را به عنوان رنگ ثانویه برگزیده اند تا بتوانند مفهوم انرژی و جوانی را برسانند. خودرو سازان نیز به خوبی می دانند که هیچ رنگی مانند قرمز نمی تواند معنای حرکت، سرعت و هیجان را انتقال دهد به همین دلیل است که خودرو سازان بزرگی همانند تویوتا، میتسوبیشی، سیتروئن و خیلی های دیگر لوگوی خود را قرمز رنگ طراحی کرده اند و البته فراری که خودروهای سوپر اسپرتش به رنگ قرمز مشهورند، جالب است بدانید طبق آمار خودروهای قرمز رنگ بیشترین جریمه های رانندگی را دریافت میکنند. رسانه های خبری مانند سی ان ان و بی بی سی با انتخاب این رنگ سرعت عمل در اطلاع رسانی اخبار مهم و داغ را به مخاطب القاء می کنند. اما در میان شرکت های ایرانی بهترین مثال می تواند دیجی کالا باشد که با استفاده از این رنگ در کنار رنگ طوسی سرعت عمل و هیجان خرید آنلاین را به خوبی به نمایش گذاشته است. و البته نوشیدنی زمزم نیز همانند رقبای خارجی خود این رنگ را برگزیده است تا از چشم مشتریان جوان خود دور نماند. نتیجه اینکه اگر می خواهید در سریع ترین زمان ممکن نگاه مردم را به خود جذب کنید و اگر محصول شما با احساسات و هیجانات مخاطب در ارتباط است، قرمز می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

روانشناسی رنگ آبی در برندینگ و تبلیغات

آبی

قابل اعتماد، ثابت ،خونسرد و مهربان آبی رنگ آسمان و دریاست و این دو خود نماد ثبات هستند زیرا آسمان تاکنون فرونریخته و هیچ اقیانوسی خشک نشده است و همه ما خاطرات خوبی را از دریای آبی داریم و زیر آسمان آبی رنگ لحظات خوشی را گذرانده ایم. آبی تمایل بسیاری دارد تا به ما آرامش و امنیت بخشد و بهترین رنگ برای مرکز درمانی و اتاق های جراحی است که در آن بیمار و پزشک نیاز به آرامش و دوری از استرس دارند. می توان بی شمار موسسه مالی ، بیمه و شرکت های تجاری را نام برد که رنگ آبی را بعنوان رنگ اصلی خود برگزیده اند تا اعتماد افراد را هدف بگیرند. اما اگربخواهیم چند برند مشهور را نام ببریم در زمینه شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها می توان شرکت های زیادی را همانند فیسبوک، اسکایپ، توییتر و مملوس تر از همه تلگرام را نام برد این شرکت ها با استفاده از این رنگ به مخاطبان خود این مفهوم را میرسانند که اطلاعات شخصی آنها در جای مطمئن و قابل اعتمادی نگه داری میشود. از شرکت هایی که در حوزه فناوری فعال هستند میتوان به دل، آی بی ام،اچ پی- اینتل، سامسونگ، موتورولا و خیلی های دیگر اشاره کرد که در رقابتی سنگین هر کدام به دنبال جذب حداکثری اعتماد مشتریان هستند.تاثیر این رنگ در بازاریابی به حدی است که در بررسی انجام شده در بین 2000 شرکت آمریکایی 26% آنها آبی را بعنوان رنگ اصلی و 13% آن را بعنوان رنگ ثانویه در لوگوی خود انتخاب کرده اند یعنی بیشتر از هررنگ دیگری. در کشور خودمان نیز از این رنگ به وفور استفاده میشود برای مثال: بانک های صادرات، ملی، تجارت ،سینا، سامان، رفاه و شرکت های سازمان آب ، ایران ایر و بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک این رنگ را برگزیده اند که بتوانند مشتریان خود را با مفهوم اعتماد و ثبات جذب نمایند. اما شگفتی رنگ آبی آنجایی است که این رنگ میتواند با وجود تمام آرامشی که دارد بسیار جدی و قدرتمند و یا بسیار بازیگوش شود. برای این کار کافی است اگر میخواهیم آبی جدی داشته باشیم او را به سمت مشکی سوق دهیم و با یک رنگ سورمه ای تیره جدیت و ثبات فراوان را به دست آوریم و یا میتوانیم آبی را به سمت قرمز بکشانیم و یک ارغوانی شیطانی و بازیگوش داشته باشیم. آبی تقرییا در همه جا کاربرد دارد وهمین دلیل فراوانی این رنگ است زیرا که اولین اصل فروش ایجاد اعتماد در طرف مقابل است و آبی بهترین فروشنده است.

روانشناسی رنگ سبز در برندینگ و تبلیغات

سبز

سرزندگی و تازگی، با طراوت، تسکین دهنده و آرامبخش رنگ سبز نشان دهنده رویش و شروع زندگی ، یادآور فصل های زیبای بهار و تابستان و خنکای نسیم که لابه لای برگ های سبز درختان جنگل روح انسان را نوازش می دهد. طبیعت همیشه زیباست و سبز سازنده این زیباییست این رنگ چنان خوی آرام و متینی داردکه با همنشینی تمام رنگ ها زیبایی دو چندانی میگیرد. ساقه سبز گل های سرخ ، برگ های سبز بر روی تنه قهوه ای چوب، بازی برگ های درختان در پهنای آسمان آبی.چمن سبز حیاط که گل های زرد کوچک آن را پوشانده اند.و ترکیب سبز و سفید بهترین رنگ نمایش صلح میباشد. سبز از جهاتی شباهت زیادی به رنگ آبی دارد و ترکیب این دو نیز ترکیب شاهکار و زیبایی خواهد شد،سبز آبی یا همان کله غازی کاربرد بسیاری در صنعت مد و دکوراسیون داخلی و همچنین بسته بندی لوازم آرایش و مواد غذایی دارد.میزان شباهت سبز به آبی آنقدری است که از لحاظ آرامبخشی و تسکین دهندگی در بسیاری از مراکز درمانی و اتاق های جراحی به جای رنگ آبی از رنگ سبز برای لباس پزشکان ، رنگ دیوارها و دکوراسیون استفاده می گردد. رنگ سبز تیره نیز دارای حالتی تجملاتی و لوکس میباشد و میتواند برای کالاهای گرانقیمت گزینه مناسبی باشد. اما اگر میخواهید برای بسته بندی مواد غذایی از این رنگ استفاده کنید از سبز چمنی و یا کله غازی بهره ببرید و سعی کنید به سمت ترکیب این رنگ با زرد نروید زیرا که ممکن است یادآور تهوع و بیماری باشد. اما ترکیب سبز و زرد جیغ میتواند رنگ بازیگوشی را بسازد که برای محصولات مربوط به کودکان و نوجوان مناسب باشد. از معرفترین برند هایی که صاحب این رنگ هستند شاید بتوان به لوگوی اندروید ،سونی اریکسون و این ویدیا(سازنده پردازندهای گرافیکی)نام برد و همچنین تمامی شرکت ها و موسساتی که در جهت حمایت از محیط زیست فعالیت دارند.اما برندی مانند اندروید با انتخاب ای رنگ خواهان نشان دادن امنیت و همچنین قابلیت همنشینی و ارتباط با سخت افزار و نرم افزارهای دیگر است . سونی اریکسونبه دنبال نشان دادن امنیت و انویدیا میخواهد این منظور را به القا کند که کیفیت تصویری که محصولاتش ارائه میکند بسیار طبیعی است. در بین برندهای ایرانی نیز بانک تجارت این رنگ را به تبلیغات خود اضافه کرده است تا در کنار آبی حس امنیت و آرامش را دو چندان نشان دهد. شما نیز اگر میخواهید به مشتریان خود حس امنیت و آرامش و یا تازگی و طبیعی بودن را القاء کنید از قدرت رنگ سبز بی بهره نمانید.

روانشناسی رنگ زرد در برندینگ و تبلیغات

زرد

درخشان، گرم وصمیمی، شاد و بشاش، محتاط رنگ زرد گرمای خورشید و شیرینی عسل را به همراه دارد.این رنگ بسیار گرم و صمیمی است وشدیدا تمایل به جلب توجه دارد. رنگ زرد مک دونالد که بیانگر رنگ سیب زمینی سرخ کرده و سس خردل است به شدت اشتها آور است و از این جهت رنگ بسیارمناسبی برای این برند جهانی است.اگر از مک دونالد و برندهای متفاوت تولید کننده عسل بگذریم این رنگ کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارد اما نه به تنهایی، زرد در کنار رنگ مشکی ترکیبی بسیار قدرتمند ، جدی، محکم و مهربان را میسازد که در صنعت بسیار کاربرد دارد و بهترین مثال در این زمینه شرکت کاترپیلار سازنده تجهیزات وماشین آلات راهسازی می باشد که در لوگو و تولیدات خود به وفور از این ترکیب رنگ استفاده کرده است. اما اگر رنگی شاد و محرک میخواهید که کودکان را به وجد بیاورد زرد را در کنار قرمز قرار دهید تا یک رنگ شیطنت آمیز و بازیگوش داشته باشید. بعد از رنگ قرمز این زرد است که بیشترین جلب توجه را نصیب خود میکند از این رو رنگ تابلوهای اخطار، تاکسی ها، کلاه های ایمنی و …. به رنگ زرد درآمده است. اما کمتر برندی را میتوان پیدا کرد که از این رنگ به تنهایی استفاده کند و معمولا از این رنگ در کنار رنگ دیگری استفاده میشود همانطور که گفته شد زرد ومشکی، زرد و قرمز، زرد وسبز و زرد و آبی که ترکیبی سرزنده و شاداب را میسازند . برندهایی همانند فراری ، کوداک، آیکیا، دی اچ ال ، آمازون و ….. هر کدام به نحوی از این رنگ در برند خود استفاده کرده اند. زرد طلایی نیز نمادی از لوکس گرایی است و میتواند برای محصولات گرانقیمت رنگ مناسبی باشد. در کل در استفاده از این رنگ بسیار محتاط و خسیس باشید و زیاده روی نکنید زیرا یک صفحه زرد رنگ میتواند در بسیاری از مواقع دل را زده و خسته کننده و کسالت آور شود.

رنگ بنفش در برندینگ

بنفش

رمز آلود، شهوانی، لوکس و با پرستیژ، روحانی ارغوانی یا بنفش که ترکیبی از قرمز و آبی است تمام خصوصیات این دو رنگ را به صورت رازآلودی در خود نهان کرده است .ارغوانی ، شیطنت قرمز و آرامش آبی را یکجا دارد. بنفش یک گرمای آرامبخش دارد که انسان را وادار به تماشایش می کند. هرچه این رنگ را به سمت یکی از دو عنصر اصلی اش بکشانید بیشتر خصوصیت آن رنگ را به خود میگیرد.بنفش بسیار تجمل گرایانه و لوکس است و هنگامی بیشتر این مفهوم را می رساند که در کنار طلایی و مشکی قرار میگیرد. آنوقت است که شما میدانید با یک محصول گرانقیمت سروکار دارید.شاید بهترین گزینه برای استفاده این رنگ برندهای لوازم آرایش لوکس یا سالن های آرایشی باشد . اما بزرگترین برندی که بتوان از آن نام برد شبکه اجتماعی اینستاگرام است که این رنگ را در کنار زرد و قرمز در لوگوی خود گنجانده است تا به نوعی این معنا را برساند که تمامی سلایق می توانند در کنار هم در این شبکه اجتماعی حضور داشته باشند وهمچنین معنای صمیمیت و سرگرمی را القاء کند. در کل بنفش رنگی نیست که در دنیای تجارت و بازاریابی کاربرد زیادی داشته باشد.اما در طراحی مد،دکوراسیون و همچنین محصولات لاکچری و زیبا نقش بسیار مهمی دارد.