22
آوریل

لوگو یا لوگو تایپ؟ مسئله این نیست!!!

لوگو یا لوگو تایپ؟ مسئله این نیست!!!

لوگو یا لوگوتایپ؟

در بسیاری از شرکت ها و سایت هایی که خدمات طراحی لوگو ارائه می دهند با سه مدل دسته بندی درطراحی لوگو روبرو می شویم؛ لوگو، لوگوتایپ و لوگوترکیبی که برای هر یک تعرفه خاصی در نظر گرفته شده است. اما بگذارید به صراحت بگویم این دسته بندی فقط جنبه بازاریابی داشته و برای ترغیب شما به انتخاب یک بسته ارزانتر است. البته منظور من اشتباه بودن معنای لوگو و لوگوتایپ نیست. ولی باور کنید لوگو ترکیبی یک دروغ بزرگ برای خالی کردن جیب شماست. خوب بیایید اول ببینیم تعاریف لوگو و لوگو تایپ چیست:

لوگو: به تصویری که به عنوان نماد و نشانه برای یک شخص حقیقی یا حقوقی طراحی می شود و آن شخص را با آن نماد خواهند شناخت .

لوگوتایپ: به نوشته ای که با فونتی خاص یا حالت گرافیکی منحصر به فرد طراحی شده تا به عنوان نماد و نشانه برای یک شخص حقیقی یا حقوقی در نظر گرفته شود و آن شخص را با آن نماد خواهند شناخت.

همانگونه که متوجه شدید تفاوت این دو فقط در فرایند طراحی است، که فقط تصویر باشد یا از حروف هم در طراحی آن استفاده شده باشد. بعضی از دوستان طراح به لوگوتایپی که در آن از نماد استفاده شده است لوگو ترکیبی می گویند که به نظر من تعریفی اشتباه است. زیرا تمامی لوگوها همیشه همراه اسم مجموعه با فونتی ثابت ارائه می شوند و در اکثر لوگوتایپ ها نیز همیشه از یک تصویر و نماد کمک گرفته می شود.

برای آشنایی با اصول اصلی طراحی لوگو این مطلب را حتما بخوانید.

اما شما به لوگو احتیاج دارید یا لوگوتایپ؟ جواب این سوال به فاکتورهای بی شماری احتیاج دارد، و در اختیار شما نیست که به طراح بگویید من فقط لوگو میخواهم یا حتما لوگوتایپ لازم دارم. در واقع شما باید سفارش طراحی لوگو را به طراح گرافیک بدهید. گرافیست پس از بررسی فعالیت ها، مخاطبین، اسم، حروف تشکیل دهنده اسم، معنای اسم، اهداف بازاریابی، رنگ سازمانی، لوگوی رقبا و بسیاری از فاکتورهای دیگر تصمیم می گیرد که لوگوی شما را به چه صورت طراحی نماید. برای مثال گرافیست با توجه به حروف تشکیل دهنده اسم و با در نظر گرفتن شکل حروف برای تبدیل آن به یک نماد و نشانه تصمیم به طراحی یک لوگوتایپ می گیرد.

خوشبختانه زبان شیرین فارسی دارای حروف زیبا و قابلیت طراحی حروف متنوعی است که به شدت در طراحی لوگوتایپ ها کاربردی هستند.

انتخاب بین لوگو یا لوگو تایپ از سوی سفارش دهنده همانند این می ماند که یک بیمار نوع و روش جراحی مغز را برای جراح مغز مشخص نماید.

پس این بار که خواستید لوگو سفارش دهید حواستان باشد فریب دسته بندی و قیمت ها را نخورید. به سراغ طراحی بروید که مسلط به علوم بازاریابی و تبلیغات باشد و بداند چه لوگویی برای شما مناسب تر است.