21
آوریل

سه اصل اساسی در طراحی لوگو

سه اصل اساسی در طراحی لوگو

لوگو ریاضی‌کا
لوگو سی‌دا

لوگو چیست؟

لوگو، نماد، نشانه، آرم این کلمات شاید در جزئیات دارای تفاوت هایی باشند اما همه دارای مفهوم یکسانی هستند. لوگو تصویری است که یک شخص یا مجموعه به عنوان شناسه ای از خود برای یادآوری سریع در ذهن مخاطب از آن استفاده میکند. زیرا مردم تصاویر را بهتر از اسامی به ذهن می سپارند. همچنین یک تصویر می تواند معانی بسیاری را در خود جای دهد که برای بیان آن باید از چندین صفحه متن استفاده کرد. برای مثال به جای اینکه شما در چند جمله به مخاطبتان بفهمانید که در حوزه صنعت فعال هستید می توانید با تصویر یک چرخ دنده این مفهوم را به سرعت انتقال دهید. و یا یک شرکت فعال در حوزه نفت و گاز می تواند با تصویر یک مشعل به سرعت صنف خود را به مخاطب معرفی نماید. حتی اگر شما تصمیم داشته باشید فقط یک اسم را در ذهن دیگران جاودانه سازید بهتر است به آن اسم یک شکل و فرم خاص دهید و آن را به تصویری زیبا و دارای مفهوم تبدیل کنید. زیرا ما انسان ها از زمان غار نشینی عادت کرده ایم با تصاویر ارتباط بهتری برقرار کنیم و آنها را به خاطر بسپاریم. به طراحی حروف تشکلیل دهنده اسم به شکل تصویر لوگو تایپ میگویند. البته تشخیص این موضوع که شما به لوگو احتیاج دارید یا لوگو تایپ برعهده افراد متخصص بازاریابی و گرافیک می باشد. این افراد با بررسی دقیق حوزه فعالیت، بازار هدف و اسم انتخابی، بهترین تصمیم را خواهند گرفت. برای آشنایی بیشتر با انتخاب بین لوگو و لوگوتایپ این مطلب را مطالعه نمایید. طراحی یک لوگوی ایده آل نیازمند رعایت نکات فراوانی است که یک متخصص گرافیک باید بر آنها تسلط داشته باشد. شما می توانید برخی از این نکات را در این مقاله فرا بگیرید.

لوگو آمازون
لوگو ۱۹۹۰
لوگو بوفالو
لوگو توتیک
لوگو شفاعت‌نور

1.سادگی

اولین و مهمترین نکته در طراحی لوگو رعایت اصل سادگیست. اما چرا؟ برای اینکه متوجه شوید چرا یک لوگو باید بسیار ساده طراحی شود باید اول بدانید چرا به طراحی لوگو احتیاج دارید. در واقع وظیفه لوگو چیست؟ خوب جواب بسیار ساده است. وظیفه لوگو کمک به مخاطب برای به خاطر سپردن مجموعه و حوزه فعالیتی شما در ذهن است. یعنی به جای آنکه لازم باشد همیشه خود را با اسم و فعالیت به افراد معرفی کنیم فقط با نشان دادن یک تصویر این معرفی صورت بگیرد. خوب حالا اگر این تصویر دارای پیچیدگی باشد ما هرگز به هدف خود نخواهیم رسید. پس باید لوگو به قدری ساده باشد که در ذهن مخاطب حک شود. لازم نیست تمام جزئیات فعالیت را با لوگو بیان کنید. فقط لازم است نمادی از مجموعه خود طراحی کنید تا با رساندن یک مفهوم کلی به سرعت شما را یادآور شود. سعی کنید لوگو را به قدری ساده طراحی کنید که افراد بتوانند آنرا با جزئیات به یاد آورده و به راحتی نقاشی کنند. اتفاقی نیست که لوگوی بزرگترین برند دنیا یعنی شرکت اپل تا این حد ساده است. شما اگر از هر شخصی بخواهید لوگو اپل را برای شما بکشد این کار را زیر ده ثانیه انجام خواهد داد. پس هرگز از اصل سادگی غافل نشوید.

اما دقت کنید لوگو در اوج سادگی باید دارای معنا باشد. و نمی توان به بهانه سادگی معنا و مفهوم را قربانی کرد؛ برای مثال لوگوی شرکت آمازون را در نظر بگیرید. این لوگو شامل کلمه آمازون و یک فلش در زیر آن می باشد که در نگاه اول بسیار ساده به نظر می آید اما وقتی کمی بیشتر به موقعیت قرارگیری فلش دقت می کنید متوجه خواهید شد این فلش از زیر حرف A شروع شده و نوک پیکان حرف Z را نشان می دهد یعنی حروف ابتدا و انتهای الفبای انگلیسی. در واقع طراح این لوگو با یک حرکت بسیار ساده و هوشمندانه به مخاطب می فهماند که در این فروشگاه اینترنی از A تا Z هر چیزی وجود دارد یا به اصطلاح ما ایرانی از شیر مرغ تا جون آدمیزاد. پس همیشه سعی کنید به مفهومی که میخواهید به مخاطب برسانید فکر کرده و بیاندیشید چگونه می توان این مفهوم را در ساده ترین شکل ممکن به نمایش گذاشت. از نمادها بهره بگیرید اما کپی نکنید؛ نماد سفر و مسافرت همیشه تصویر هواپیما و یا چمدان بوده است و یا نماد رستوران و آشپزی کلاه سرآشپز است شما می توانید از نماد مربوط به هر صنف در طراحی لوگو بهره ببرید اما باید خلاقیت داشته باشید و از کپی بپرهیزید. اگر قرار است از تصویر یک هواپیما در طراحی لوگوی یک آژانس مسافرتی استفاده کنید حتما هواپیما را خودتان طراحی کنید و سراغ دانلود تصویر وکتور هواپیما از اینترنت نروید. نکته دوم در استفاده از نمادها، خلاقیت در جاگذاری آنها در لوگو است. برای مثال؛ می توان کلاه آشپزی را بر روی یکی از حروف اسم مورد نظر جای داد به عنوان نمونه می توان به لوگوی فودتراک 1990 که توسط گروه تبلیغاتی هوبیس و آقای سیدهاشم موسوی طراحی شده است اشاره کرد. در این لوگو مشاهده می کنید که کلاه سرآشپز به زیبایی بر روی عدد 9 قرار گرفته است البته اینکه چرا دو کلاه در این لوگو وجود دارد نیز دارای دلیل و مفهموم است و دلیل آن همکاری یک زوج موفق در این فود تراک می باشد که با هم اقدام به راه اندازی آن نموده اند.

لوگو ژانو
لوگو نفت خاتم
لوگو انیس گشت

2.انعطاف پذیری

وقتی صحبت از انعطاف پذیری لوگو میکنیم منظورمان چیست؟

یکی از موارد بسیار مهم در طراحی لوگو توجه به این نکته است که لوگو در کجا قرار است مورد استفاده قرار بگیرد. بیایید چند مورد را با هم مرور کنیم؛ سربرگ و اوراق اداری، مهر، کارت ویزیت، وبسایت و شبکه های اجتماعی، رسانه های تبلیغاتی مانند تلویزیون، روزنامه، پوستر و بیلبورد، بر روی اغلام تبلیغاتی با جنس های مختلف اعم از چوب، فلز، چرم، پلاستیک و… . همانطور که متوجه شدید لوگو ممکن است بر روی هر چیزی چاپ شود و در هر جایی به نمایش در آید. بنابراین باید قابلیت چاپ بر روی هر جنس و نمایش در هر رسانه ای را داشته باشد. اما چرا این نکته تا به این حد دارای اهمیت است؟ بگذارید با یک مثال برایتان توضیح دهم. فرض کنید شما یک لوگوی بسیار زیبا با طراحی سه بعدی و رنگ های متنوع دارای سایه روشن طراحی کرده اید، این لوگو بر روی سایت شما به زیبایی خودنمایی می کند، اما شب عید شده و شما می خواهید سر رسید تهیه کرده و بر روی جلد چرمی آن لوگوی خود را حک نمایید. آنموقع است که متوجه عمق فاجعه خواهید شد لوگوی زیبای شما به هیچ عنوان قابلیت طلاکوب، داغی و یا حکاکی لیزر را ندارد. و یا مهمتر از آن می خواهید مهر بسازید. باز هم با محدودیت های فراوانی مواجه خواهید شد. بنابر این در هنگام طراحی لوگو به این نکته توجه کنید که در صورت چاپ با روش های مختلف یا به صورت تک رنگ لوگو شکل و معنای خود را از دست ندهد. متاسفانه امروزه برخی از طراحان فقط به زیبایی طرح فکر کرده و با اضافه کردن افکت های تصویری متنوع فقط به فکر رنگ و لعاب بخشیدن به لوگو بوده و به کارآمدی آن اصلا توجهی ندارند. عدم توجه به این نکته مهم می تواند در مرحله اجرا هزینه های بسیاری را به شما تحمیل کند. بنابراین همانگونه که در بخش اول توضیح داده شد سعی کنید لوگو را تا حد امکان ساده طراحی کنید و در هنگام طراحی به این نکته توجه داشته باشید که لوگوی شما در هر نوع چاپ بدون نیاز به دستکاری و تغییر قابل اجرا باشد. می توانید از یک ناظر چاپ با تجربه و مسلط به انواع چاپ در این زمینه کمک بگیرید.

لوگو اپل
طراحی لوگو تور۱۴

3.رنگ

بگذارید خلاصه بگویم: رنگ همه چیز است. در واقع ترتیب دیده شدن هر محتوایی به این صورت است؛ رنگ، تصویر و در انتها متن پس باید به شدت در انتخاب رنگ وسواس داشته باشید و رنگ ها را بشناسید. اما برای آنکه رنگ لوگوی خود را انتخاب کنید باید چه کار کرد؟ در مرحله اول باید موضوع فعالیت صنفی که لوگو برای آن طراحی می شود را بررسی کنید، مخاطبین آن فعالیت را از لحاظ جنسیت، سن، علایق و… شناسایی کنید و بر طبق آن تصمیم بگیرید چه رنگی می تواند بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب بگذارد. برای آشنایی با خواص رنگ ها می توانید مقاله روانشناسی رنگ در تبلیغات و طراحی گرافیک را بخوانید. در مرحله بعد باید تصمیم بگیرید چه تعداد رنگ در لوگو قرار دهید. این موضوع قبل از هرچیز به ساختار لوگو بستگی دارد. اما طبق اصل سادگی که در ابتدا از آن صحبت کردیم سعی کنید حداکثر از 2 و یا در صورت نیاز از 3 رنگ استفاده کنید. البته ایده آل ترین حالت یک رنگ است. زیرا باعث می شود مخاطب همیشه شما را با آن رنگ بشناسد و به یاد آوردن یک رنگ بسیار راحت تر از چند رنگ است. بهترین مثال در این زمینه لوگوی شرکت اپل است این شرکت در ابتدا در طراحی لوگوی خود از شش رنگ استفاده کرد اما بعد از طراحی مجدد آن را به یک رنگ تغییر داد. بک نکته بسیار مهم دیگر در انتخاب رنگ برای لوگو این موضوع است که بدانید لوگوی شما ممکن است در شرایطی قرار بگیرد که بصورت سیاه و سفید نمایش داده شود. در صورت بروز چنین اتفاقی نباید حذف رنگ آسیب جدی به لوگو وارد کند. همچنین باید فکری به حال نمایش لوگو بر روی زمینه روشن و یا تیره بکنید و حتما مقررات استفاده از لوگو در چنین شرایطی را در دفترچه برند درج نمایید. همچنین باید کد های رنگی استفاده شده را در فرمت های رنگی مختلف را در دفترچه برند شرح دهید.

لوگو گروه تبلیغاتی هوبیس

نتیجه گیری

همانطور که در ابتدا گفته شد طراحی لوگو امری تخصصی است و به چیزی بسیار بیشتر از یک نرم افزار گرافیکی احتیاج است و آن علم و دانش است. آشنایی با علوم روانشناسی، بازاریابی و ارتباطات تصویری از مقدمات طراحی یک لوگو است. اگر به فکر راه اندازی کسب و کار هستید و میخواهید برای آن لوگو طراحی کنید حتما به سراغ طراحان کارکشته و باتجربه بروید. قیمت باید آخرین چیزی باشد که نگرانش باشید. اگر به دنبال لوگوی مجانی و ارزان هستید نرم افزار و اپلیکیشن های زیادی هستند که این کار را برای شما انجام می دهند اما مطمئنا نتیجه قابل قبولی نخواهید گرفت. همچنین امروزه بازار مملو از افرادی است که به خاطر آشنایی کار با فتوشاپ یا سایر نرم افزارهای گرافیکی ادعای طراحی گرافیک و طراحی لوگو دارند اما اکثر آن ها به اصول اولیه طراحی لوگو و حتی تعریف لوگو نیز مسلط نیستند و صرف کار با فتوشاپ را دلیل بر توانایی انجام این کار می دانند و با قیمت های بسیار پایین حاضر به انجام طراحی لوگو هستند. یقینا نتیجه همکاری با این دوستان طرحی می شود که نه تنها به کسب و کار شما کمک نخواهد کرد بلکه هزینه های بسیار زیادی را در مراحل اجرا بر دوش شما می گذارد و بالاخره شما را مجبور خواهد کرد به سراغ یک طراح لوگوی متخصص بروید. در اینجاست که شما وقت، پول و اعتبار خود را به خطر انداخته اید. ما در گروه تبلیغاتی هوبیس با تمام توان و تخصص در کنار شما خواهیم بود.