15
آوریل

لوگو باید انعطاف پذیر باشد !!!

وقتی صحبت از انعطاف پذیری لوگو میکنیم منظورمان چیست؟

یکی از موارد بسیار مهم در طراحی لوگو توجه به این نکته است که این لوگو در کجا قرار است مورد استفاده قرار بگیرد. بیایید چند مورد را با هم مرور کنیم. سربرگ و اوراق اداری، کارت ویزیت. وبسایت و شبکه های اجتماعی، مهر، رسانه های تبلیغاتی مانند تلویزیون، روزنامه، پوستر و بیلبورد، بر روی اغلام تبلیغاتی با جنس های مختلف اعم از چوب، فلز، چرم، پلاستیک و… . همانطور که میبیند لوگو ممکن است بر روی هر چیزی چاپ شود و در هر جایی به نمایش در آید بنابراین باید قابلیت چاپ و نمایش در همه جا را داشته باشد. اما چرا این نکته تا به این حد دارای اهمیت است؟ بگذارید با یک مثال برایتان توضیح دهم. فرض کنید شما یک لوگوی بسار زیبا با طراحی سه بعدی و رنگهای زیبا دارای سایه روشن طراحی کرده اید این لوگو بر روی سایت شما به زیبایی خودنمایی میکند اما شب عید شده و شما میخواهید سر رسید تهیه کرده و بر روی جلد چرمی آن لوگوی خود را حک نمایید. آنموقع است که متوجه عمق فاجعه خواهید شد لوگوی زیبای شما به هیچ عنوان قابلیت حکاکی با لیزر و یا داغی را ندارد. و یا مهمتر از آن می خواهید مهر بسازید. باز هم با محدودیت های فراوانی مواجه خواهید شد. بنابر این در هنگام طراحی لوگو به این نکته توجه کنید که در صورت چاپ با روش های مختلف یا به صورت تک رنگ لوگو شکل و معنای خود را از دست ندهد. متاسفانه امروزه برخی از طراحان فقط به زیبایی طرح فکر کرده و با اضافه کردن افکت های تصویری متنوع فقط به فکر رنگ و لعاب بخشیدن به لوگو بوده و به کارآمدی آن اصلا توجهی ندارند.